صفحات

۱۳۹۴ مرداد ۱۳, سه‌شنبه

پیشنهادات کمیته دادخواهی حقوق اشخاص دارای معلولیت به کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی

پیشنهادات کمیته دادخواهی حقوق اشخاص دارای معلولیت به کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی، 12 اسد 1394
1.      شامل نمودن موضوعات حقوق اشخاص دارای معلولیت ، چگونگی رای دهی و برخورداری حق انتخاباتی اشخاص دارای معلولیت در بسته های آگاهی دهی کمیسیون های انتخاباتی و همچنان آگاهی دهی به خود مسوولین و کارکنان نهادهای انتخاباتی در رابطه به معلولیت.    
2.      ایجاد یک واحد معلولیت در جمع تشکیلات کمیسیون مستقل انتخابات و سایر نهادهای انتخاباتی مانند ایجاد واحد جندر. 
3.      گزنش حداقل یک شخص دارای معلولیت واجد شرایط در جمع کمشنران کمیسیون مستقل انتخابات بمنظور تطبیق ماده 22 قانون حقوق و امتیازات اشخاص دارای معلولیت مبنی براستخدام حداقل 3% کارمندان ادارات از اشخاص دارای معلولیت و همچنان پرنمودن خلا تخصصی و مسلکی عرصه معلولیت بمنظور پیشبرد حقوق اشخاص دارای معلولیت در جریان برنامه ریزی و اطمنان از بهره مندی  حق اتخابات آنان. حضور اشخاص دارای معلولیت باید در تمام سطوح تصمیم گیری و اجرایی در نظر گرفته شود.  
4.      تطبیق ماده 22 قانون حقوق و امتیازات اشخاص دارای معلولیت مبنی بر استخدام حد اقل %3 اشخاص دارای معلولیت واجد شرایط کار در تمام سطوح اداری و منابع بشری کمیسیون مستقل انتخابات. 
5.      قابل دسترس ساختن و اولویت در انتخاب اماکن قابل دسترس مراکز رای دهی برای استفاده اشخاص دارای معلولیت در جریان تدویر انتخابات و همچنان گزنش معیارهای دسترسی در طرزالعمل های نحوه راهی دهی برای دسته های مختلف اشخاص دارای معلولیت.
6.      قابل دسترس ساختن  مراکز اخذ توزیع کارت راهی دهی برای سهولت و دسترسی اشخاص دارای معلولیت.  
7.      تلاش برای ایجاد و فراهم سازی سهولت های خط بریل و زبان اشاره برای جامعه ناشنوایان و نابینایان جامعه معلولیت بمنظور استفاده از حق رای دادن و انتخاب شدن آنان در روند انتخابات.  
8.      راه اندازی تحقیقات و مطالعات برای مشارکت بیشتر و مؤثر اشخاص دارای معلولیت در روند انتخابات جز اولویت کاری کمیسیون های انتخاباتی باشد.
9.      علاوه کردن معلولیت در دیتابیس رای دهی که در آینده دیده شود که چه مقدار اشخاص دارای معلولیت در روند انتخابات شرکت کرده اند.
10. رفع تبعیض در قانون انتخابات و سایر قوانین مرتبط به انتخابات که مانع سهمگیری و اشتراک اشخاص دارای معلولیت در انتخابات می گردد.
11. چاپ اوراق راهی دهی به قالب های قابل دسترس از جمله خط بریل و زبان اشاره برای دسترسی بهتر نابینایان و ناشنوایان در همه انتخابات و بخصوص منحیث گام اساسی در انتخابات ریاست جمهوری پیشرو باید به خط بریل فراهم گردد.  
12. در نظرگرفتن سهمیه 3% برای اشخاص دارای معلولیت در کرسی های انتخابی مانند سهمیه زنان، کوچی ها و اهل هنود در حوزه های انتخابی مطابق به سیستم انتخابات پیشرو.
13. دادخواهی مشترک با سایر نهادهای برای ایجاد قانون خط بریل و زبان اشاره.
14. در صورتیکه در سیستم انتخابات بعدی تغییر می آید، باز هم موضوع دسترسی بصورت کل هنوز یک مسله جدی برای اشخاص دارای معلولیت است و در هر سیستمی نوع دسترسی آن مطرح است. در هر صورت دسترسی اشخاص دارای معلولیت به انتخابات باید در نظر گرفته شود.
15. کمیته دادخواهی آماده است که در فراهم سازی دیدگاه ها و طرح های تخنیکی و تخصصی عرصه معلولیت به کمیسیون اصلاح انتخاباتی و سایر نهادهای ذیربط همکاری نماید. 

نوت: محمد صادق محبی به نمایندگی از کمیته دادخواهی حقوق اشخاص دارای معلولیت این متن را در ملاقات با اعضای کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی به روز دو شنبه 12 اسد 1394 بخوانش گرفت. متن مکمل گزارش این نشست در ویب سایت کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نشر شده است: 
http://www.aihrc.org.af/home/daily_report/4857



هیچ نظری موجود نیست: