صفحات

۱۳۹۴ بهمن ۱۸, یکشنبه

برخی از نکات عمده صحبت رییس جمهور در دیدار با جمعی از نمایندگان اشخاص دارای معلولیت

رییس جمهور محمد اشرف غنی روز شنبه 10 دلو 1394 (30 جنوری 2016) در ارگ ریاست جمهوری با جمعی از نمایندگان مختلف جامعه معلولیت دیدار نمود، در این جلسه مواردی به نمایندگی از جامعه معلولیت پیشنهاد گردید و برخی از اشتراک کنندگان نیز پیرامون وضعیت اشخاص دارای معلولیت در جامعه صحبت نمودند، رییس جمهور پیرامون موارد پیشنهادی صحبت نمود، برخی از نکات عمده صحبت رییس جمهور چنین می باشد.
1.      موضوع معلولیت مانند مهاجرین، صلح و بیجا شدگان داخلی یک مشکل اساسی جامعه است و هیچ افغانی از این مشکل بنیادین، چشم پوشی کرده نمی تواند، امید بود که تعداد معلولین و ورثه شهدا زیاد نشود، در اراده و تعهد من نسبت به افراد دارای معلولیت شک نداشته باشید.
2.      در رابطه به اداره مستقل معلولیت بررسی سرتاسری را انجام میدهم و در ظرف سه ماه تکمیل می کنم، در اصل با شما مخالفت ندارم، اما نوع پاسخ دهی آن مشخص شود، استخدام اشخاص دارای معلولیت در تمام پوست های کلیدی به ظرفیت شان تعلق دارد، ظرفیت داشته باشید به سرو چشم، اداره مستقل باید مؤثر، کارا و شفاف باشد.
3.      موضوع انتصاب چهار معلول را در مشرانو جرگه در نظر می گیرم اما در ولسی جرگه نمی توانم چون در قانون اساسی واضح شده است و از صلاحیت من بالا است
4.      به وزارت حج و اوقاف در رابطه به سهمیه بیت الله شریف هدایت می دهم
5.      موضوع صحت و تداوی در چارچوب امکانات محدود در نظر گرفته می شود، اصل اصلاح شفاخانه ها را روی دست دارم، در داخل بودجه محدود شفافیت رعایت شود، قسمت عمده بودجه ممکلت از گدایی است آنچه که در حیطه صلاحیت من است اجرا می شود، در قسمت آسایشگاه داکتر تیمور علم مشاور صحی من همراه با داکتر سیاوش و نوابی بالای طرح آن کار می کند.
6.      ایجاد صندوق حمایت از معلولین مفکوره خوب است و با شما همگام هستم با دنیا و تجار یکجا کار می کنم ، باید مدیریت آن شفاف و واضح باشد
7.      قباله های زمین باید توسط کمیسیون بررسی گردد، در عدالت با شما هستم و در بی عدالتی نیستم، خادم مردم افغانستان هستم، غصب و بی عدالتی را رایج ساخته نمی توانم
8.      بورسیه بصورت مطلق بررسی شود، یک کمیسیون ایجاد می کنیم که هم بورسیه ها و هم نمرات را بررسی کند، هرکسی تخلف کرد جزا داده می شود،
9.      کار موضوع اساسی است، همراه تان کار می کنم ، در قسمت حق بودن موقف تان میکانیزم عملی در کار است،
10.  بعوض درخواست یک مشاور در ریاست جمهوری بهتر است با شما بیبینم و حقوق تان زیاد خواسته شود با وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین و معینیت امور شهدا و معلولین باید کار کرد.  
یک ورکشاپ در باره معلولین و شهدا با اشتراک کل کابینه در قصر سلام خانه دایر می کنیم و موضوع معلولیت را در جلسه والی های ولایات مطرح می کنیم و هر چهار ماه یک جلسه با معلولین و ورثه شهدا برگزار می کنیم
مشکل پارالمپیک و کمبود بودجه آن از طرف تربیت بدنی و همچنان صدور یک مکتوب متحد المال به تمام ادارات دولتی در رابطه به تطبیق ماده 22 قانون حقوق وا متیازات معلولین نیز مطرح گردید.

نوت: لینک خبر دیدار:






هیچ نظری موجود نیست: