صفحات

۱۳۹۱ تیر ۷, چهارشنبه

صحبت در کارگاه دسترسی برای همه

با عرض سلام خدمت همه حضار گرامی، مسوولین و دست اندرکاران محترم نهادهای عرصه معلولیت، اساتید دانشگاه، انجینران و مهندسان، محصلین، اشخاص دارای معلولیت و تمویل کننندگان برنامه و تشکر فراوان از بانیان نشست مهم و حیاتی امروزی. همچو نشستی برای آگاهی دهی بیشتر مسوولین وبخصوص مراکز اکادمیک ، جامعه متخصصین و مهندسین و محصلین فاکولته انجنیزی بسی ارزشمند است.
خوشحالیم که روز به روز شاهدیم که به حقوق اشخاص دارای معلولیت و تأمین حقوق شان از جانب مختلف حمایت ها و پیشتیبانی ها درست و امیدوار کننده بعمل می آید و این خود جای بسی امید و دلگرمی برای فعالین عرصه معلولیت است.
همانطوریکه می دانیم معلولیت یک پدیده فراگیر و همه شمول است که مسوولیت های همه جانبه را می طلبد. می بینیم که در نشست امروزی به یکی از اساسی ترین محوره تأمین حقوق و برخورداری از خدمات بصورت برابر پرداخته ، در نظرگرفتن، طرح کردن، اولویت دادن و راه حل یابی برای ایجاد سهولت های دسترسی فزیکی برای جامعه معلولیت در تمام امور ساختمانی بخصوص مراحل اولیه آن را در محراق توجه قرار میدهند.
دسترسی فزیکی حق بشری اشخاص دارای معلولیت است که در قوانین ملی و میثاق های جهانی تضمین شده است، در ماده بیست و پنجم قانون حقوق وامتیازات اشخاص دارای معلولیت چنین آمده است " وزارت ها، ادارات دولتی و سایر مراجع، حین طراحی ساختمانها، اماکن، تفریحگاه ها، ورزشگاه ها و معابرعمومی، ترانسپورت و تکنالوژی سهولت های لازم را غرض استفاده معلولین فراهم می نمایند." و یا در ماده نهم بند اول میثاق جهانی حقوق اشخاص دارای معلولیت که افغانستان در سطح ملی آنرا توشیح نموده است در رابطه به دسترسی فزیکی و مکلفیت های کشورهای عضو چنین می گوید " براي توانا سازي افراد داراي معلوليت  جهت مستقل زندگي نمودن و مشاركت كامل  در تمامي عرصه  هاي زندگي، دولتهاي عضو  تدابير مناسبي را جهت تضمين دسترسي افراد داراي معلوليت بر مبناي برابر با ديگران به محيط فيزيكي ، حمل و نقل، اطلاعات و ارتباطات  ازجمله سيستم و فناوري اطلاعات و ارتباطات  و ساير تسهيلات و خدمات ارائـه و يا فراهـم گرديده جهت عمـوم در مناطق شهـري و روستـايي اتخاذ مي نمايند "
با توجه به موارد متذکره در اسناد ملی و بین المللی خدمات ارایه شده برای همه و بخصوص اشخاص دارای معلولیت قابل دسترس باشد بجا است که فاکولته انجنیری مواد مربوط به دسترسی و طراحی جهانی دسترسی را درمضامین نصاب انجنیری شامل نموده و انجنیران تازه فارغ با مفاهیم و معیاری های دسترسی آشنایی داشته و در جریان کار آنرا تطبیق نماید.
داشتن محیط قابل دسترس اشخاص دارای معلولیت را قادر می سازد تا در مراکز عرضه خدمات دسترسی داشته از خدمات عرضه شده بهره مند شود، زیرا همانطور از شعار کارگاه معلوم است "دسترسی برای همه " حق همه اقشار جامعه است ، دسترسی آنان به خدمات قابل دسترس آموزشی، تحصیلی، حرفوی، خدمات عامه، اطلاعاتی، تکنالوژی، علمی، صحی، توانبخشی وغیره باعث خودکفایی آنان می شود در نتیجه با بهره مندشدن آنان از خدمات قابل دسترس اشخاص دارای معلولیت عضو مؤثر و فعال جامعه می گردد و همین جا است که جامعه فراگیر بوده دسترسی برای همه در نظر گرفته شده است.
توجه جدی دست اندرکاران عرصه ساختمانی ، شهرسازی، حمل ونقل به دسترسی فزیکی در مراحل اولیه طرح و دیزاین ساختمان می تواند باعث صرفه جویی های اقتصادی شود و نیازی نیست تا دوباره اماکن قبلاً ساخته شده را با مصارف هنگفت مالی قابل دسترس ساخت.
مسله دسترسی فزیکی مانند لفت (بالابر) ، زینه های هموار (رمپ)، علامات و سمبول های راهنمایی دسترسی فزیکی و دیگر موارد دسترسی  برای استفاده دسته های مختلف معلولیت ، کهن سالان، خانم های حامله و مصدومین حادثات منحیث  اولویت در تمام برنامه های ساختمانی کشورمطرح شود، زیرا قابل دسترس ساختن محیط فزیکی تنها برای استفاده اشخاص دارای معلولیت نیست بلکه هر عضو جامعه با نیازمندی متناسب به ضرورت اش و تفاوت های که دارند به آسانی بتوانند از محیط و خدمات قابل دسرتسی بصورت یکسان بهره مند شوند.
با استفاده از فرصت به نمایندگی از کمیته دادخواهی حقوق اشخاص دارای معلولیت، گروه هماهنگی نهادهای عرصه معلولیت، شبکه بازتوانی مبتنی برجامعه افغانستان برای بهبود و اولویت قراردادن مسله دسترسی فزیکی پیشنهادات ذیل را ارایه می کنم:
1.      شامل نمودن موارد دسترسی فزیکی و طراحی جهانی دسترسی  در نصاب تحصیلی انجنیری دانشگاه های دولتی و خصوصی
2.      راه اندازی تحقیقات و مطالعات در رابطه به دسترسی فزیکی توسط فاکولته انجنیری و نهادهای ذیربط
3.      تطبیق و عملی نمودن مقرره دسترسی فزیکی
4.      قابل دسترس ساختن اماکن، خدمات و ترانسپورت برای استفاده همگان
5.      تلاش و دادخواهی برای ایجاد قانون دسترسی فزیکی با همکاری سایر نهادهای ذیعلاقه  
6.      توجه جدی مسوولین محترم وزارت تحصیلات عالی برای فراهم نمودن زمینه های تحصیلات عالی برای اشخاص دارای معلولیت و بخصوص رفع نیازمندی های تحصیلی و حق انتخاب رشته ای تحصیلی برای جامعه نابینایان و ناشنوایان
7.      مهیا نمودن خدمات  تعلیمی، تحصیلی و آموزش حرفه با معیارهای قابل دسترس برای همه دسته های معلولیت توسطه ارگان های دولتی و به ویژه وزارت های: معارف، تحصیلات عالی و کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین و همچنان نهادهای ذیربط غیر دولتی. 

نوت: این متن در افتتاح کارگاه یک روزه دسترسی برای همه در فاکولته انجنیری دانشگاه کابل روز سه شنبه شش سرطان 1391 توسط مؤسسه آلسو برگزار شده بو، ایراد گردید. 

هیچ نظری موجود نیست: