صفحات

۱۳۹۱ تیر ۱۳, سه‌شنبه

تعدیلات پیشنهادی به مسوده قانون انتخابات از طرف کمیته دادخواهی حقوق اشخاص دارای معلولیت


تعدیلات پیشنهادی به مسوده قانون انتخابات از طرف کمیته دادخواهی حقوق اشخاص دارای معلولیت
متن اصلی مسوده قانون انتخابات
تعدیلات پیشنهادی
دلیل
حق و تکلیف رای دهنده:
ماده سوم:
(3)  هر رای دهنده حق دارد به یک مرکز رای دهی جهت استعمال رای خود دسترسی داشته باشد. کمیسیون مکلف است مراکز رای دهی را با درنظرداشت موقعیت رای دهندگان در سراسر کشور ایجاد نماید.
(5) کمیسیون با در نظرداشت شرایط و امکانات برای کوچی ها، مهاجرین، کارمندان نمایندگی های سیاسی کشور، منسوبین عسکری و محبوسینی که از حقوق مدنی خود محروم نشده باشند، تسهیلات خاص را غرض رای دهی فراهم می نماید.

(8) کمیسیون مکلف است مواد موردضرورت را قبل از روز انتخابات در مراکز رای دهی آماده نموده و تمام سهولت های ممکنه را جهت اشتراک رای دهندگان فراهم میسازد.
حق و تکلیف رای دهنده:
ماده سوم:
(3) هر رای دهنده حق دارد به یک مرکز رای دهی جهت استعمال رای خود دسترسی داشته باشد. کمیسیون مکلف است مراکز رای دهی قابل دسترس را با درنظرداشت موقعیت رای دهندگان در سراسر کشور ایجاد نماید.
(5) کمیسیون با در نظرداشت شرایط و امکانات برای کوچی ها، مهاجرین، اشخاص دارای معلولیت، کارمندان نمایندگی های سیاسی کشور، منسوبین عسکری و محبوسینی که از حقوق مدنی خود محروم نشده باشند، تسهیلات خاص را غرض رای دهی فراهم می نماید.

(8) کمیسیون مکلف است مواد موردضرورت را در قالب اشکال قابل دسترس  قبل از روز انتخابات در مراکز رای دهی آماده نموده و تمام سهولت های ممکنه دسترسی را جهت اشتراک رای دهندگان فراهم میسازد.


برخورداری از دسترسی ها و دسترسی فزیکی حق اشخاص دارای معلولیت است که در ماده 22، 53، 84 و 33 قانون اساسی، ماده 25 قانون حقوق وامتیازات اشخاص دارای معلولیت، ماده 9  کنوانسیون حقوق اشخاص دارای معلولیت تسجیل شده است و همچنان ماده 6  کنوانسیون منع ماین های زمینی برای همکاری به قربانیان ماین های زمینی و ماده 5 کنوانسیون منع مهمات خوشه ای همکاری به قربانیان مهمات خوشه ای مطرح شده است.
مراکز رای دهی قابل دسترس نه تنها برای استفاده اشخاص دارای معلولیت مهم است بلکه سایر گروه های نیازمند به دسترسی فزیکی مانند کهن سالان و خانم های حامله نیز می توانند از چنین مراکزی با سهولت جهت انتخاب کردن و رای دادن  بخوبی استفاده کنند.
مواصفات نامزد ریاست جمهوری
ماده دهم:
1.      سلامت جسمی و روانی
مواصفات نامزد ولسی جرگه
ماده دوازدهم:
1.      سلامت روانی
شرایط و مواصفات نامزد شورای ولایتی و شورای ولسوالی
ماده سیزدهم
(2) نامزد شورای ولایتی و شورای ولسوالی دارای اوصاف ذیل می باشد:
1.      سلامت روانی
شرایط و مواصفات نامزد شاروالی
ماده پانزدهم:
(2) نامزد شاروالی دارای اوصاف ذیل باشد:
1.      سلامت جسمی و روانی
شرایط و مواصفات نامزد مجالس شاروالی
ماده شانزدهم:
(2) نامزد مجالس شاروالی دارای اوصاف ذیل باشد:
1.      سلامت روانی
حذف تمام مواصفات و اوصاف "سلامت جسمی و روانی" و "سلامت روانی" از مواد قانون انتخابات

طرح ایزاد اوصاف سلامت جسمی و روانی در مغایرت و تناقض با ماده 84 قانون اساسی مبنی بر انتخاب دو سناتور دارای معلولیت در جمع سناتوران انتخابی از جانب رییس جمهور، ماده 62 قانون اساسی مبنی بر شرایط کاندید شدن برای ریاست جمهوری، ماده 85 اوصاف عضویت در شورای ملی، ماده 15 قانون حقوق و امتیازات اشخاص دارای معلولیت که همانا برخورداری بدون تبعیض تمام حقوق و بخصوص حقوق سیاسی و ماده 29 کنوانسیون حقوق اشخاص دارای معلولیت مشارکت در زندگی سیاسی و عمومی و اسنادی دیگر که همه حق انتخابات اشخاص دارای معلولیت را تضمین نموده است، می باشد، و همچنان در مغایرت و تضاد با حقوق اشخاص دارای معلولیت در اسلام است که می بینیم که عبدالله ابن ام مکتوم با داشتن معلولیت شدید (معلولیت بینایی) چند بار جانشین حضرت محمد (ص) می شود، همه موارد دینی، قوانین ملی و اسناد بین المللی تأکید بر برخورداری و بهره مندی برابر از تمام حقوق اشخاص دارای معلولیت را دارد.
اوصاف سلامت جسمی و روانی در ماده 62 و 85 قانون اساسی نیامده است.
کرسی های اختصاص یافته برای نامزدان مستقل
ماده بیستم:
(3) ھرگاه عضو منتخب نتواند کرسی خود را اشغال نمايد و يا بنابر دلايلی کرسی خود را ترک، وفات يا استعفاء نموده و يا سمت ديگری را احراز نمايد و يا طورى معلول يا معيوب گردد که بطور دايم مانع اجرای وظيفه شود، کميسيون مطابق لست مرتبه نامزد بعد دارای بيشترين آراء را از حوزه مربوطه معرفی می نمايد.
تفویض کرسی های حزبی
ماده بیست و سوم:
(2) ھرگاه عضو منتخب  حزب نتواند کرسی خود را اشغال نمايد و يا بنابر دلايلی کرسی خود را ترک، وفات يا استعفاء نموده و يا سمت ديگری را احراز نمايد و يا طورى معلول يا معيوب گردد که بطور دايم مانع اجرای وظيفه شود، کميسيون مطابق احکام قانون شخص دیگری را از فهرست نامزدان حزب مربوطه انتخاب می نماید.
انتخاب نماینده شورای ولایتی
ماده بیست و پنجم:
(5) ھرگاه عضو منتخب نتواند کرسی خود را اشغال نمايد و يا بنابر دلايلی کرسی خود را ترک، وفات يا استعفاء نموده و يا سمت ديگری را احراز نمايد و يا طورى معلول يا معيوب گردد که بطور دايم مانع اجرای وظيفه شود، کميسيون مطابق احکام  قانون شخص دیگری را از میان اعضای شورای ولایتی مربوطه انتخاب می نماید.
انتخاب نماینده شورای ولسوالی:
ماده بیست و ششم:
(5) ھرگاه عضو منتخب نتواند کرسی خود را اشغال نمايد و يا بنابر دلايلی کرسی خود را ترک، وفات يا استعفاء نموده و يا به وظیفه رسمی دیگری اشتغال ورزد و يا طورى معلول يا معيوب گردد که بطور دايم مانع اجرای وظيفه شود، کميسيون مطابق قانون شخص دیگری را از میان اعضای شورا های ولسوالی های مربوطه انتخاب می نماید
عضو شورای ولایتی
ماده بیست و نهم:
(4) هرگاه عضو شورای ولایتی به حیث عضو مشرانو جرگه انتخاب شود یا نتواند کرسی شورای ولایتی خود را اشغال نماید و يا بنابر دلايلی کرسی را در دوره تصدی شورای ولایتی ترک، وفات يا استعفاء نموده و يابه یک وظیفه رسمی دیگر اشتغال ورزد و يا طورى معلول يا معيوب گردد که بطور دايم مانع اجرای وظيفه شود، کرسی وی طبق لست مرتبه کمیسیون به نامزد بعدی دارای بیشترین آرا از عین جنس (ذکور یا اناث) تعلق می گیرد.
عضو شورای ولسوالی
ماده سی و دوم
(3) هرگاه عضو به حیث عضو مشرانو جرگه انتخاب شود یا نتواند کرسی شورای ولسوالی مربوطه را  اشغال نماید، يا بنابر دلايلی کرسی را در دوره تصدی شورای ولسوالی ترک، وفات يا استعفاء نموده و يابه یک وظیفه رسمی دیگر اشتغال ورزد و يا طورى معلول يا معيوب گردد که بطور دايم مانع اجرای وظيفه شود، کرسی وی طبق لست مرتبه کمیسیون به نامزدی بعدی دارای بیشترین آرا از عین جنس (ذکور یا اناث) تعلق می گیرد.
عضو شورای قریه
ماده سی و پنجم
(2)هرگاه عضو نتواند کرسی شورای قریه مربوطه را اشغال نماید، یا بنابر دلایلی کرسی را در دوره تصدی شورای قریه ترک، وفات یا استعفا نموده و یا به وظیفه رسمی دیگر اشتغال ورزد و یا طوری معلول یا معیوب گردد که بطور دایم مانع اجرای وظیفه شود، کرسی وی طبق لست مرتبه کمیسیون به نامزدی بعدی دارای بیشترین آرا تعلق می گیرد.
تعداد کرسی
ماده سی و هشتم
(3) هرگاه عضو نتواند کرسی خود را اشغال نماید یا بنابر دلایلی کرسی را در دوره تصدی مجلس شاروالی  ترک، وفات یا استعفا نموده یا به وظیفه رسمی دیگر اشتغال ورزد و یا طوری معلول یا معیوب گردد که بطور دایم مانع اجرای وظیفه شود، کمیسیون مطابق لست، نامزدی بعدی را که دارای بیشترین آرا باشد معرفی می نماید.
انتخابات فرعی
مده شصت و پنجم:
(3) هرگاه شاروال نتواند، کرسی خود را اشغال نماید یا بنابر دلایلی کرسی خود را  در دوره تصدی شاروالی ترک، وفات یا استعفا نموده یا به وظیفه رسمی دیگر اشتغال ورزد و یا طوری معلول یا معیوب گردد که بطور دایم مانع اجرای وظیفه شود، مشروط بر اینکه کمتر از سال به پایان کار شاروال قبلی باقی نمانده باشد، کمیسیون به منظور انتخاب شاروال جدید برای مدت باقیمانده انتخابات فرعی را برگزار می نماید.
حذف مکمل عبارت "و یا طوری معلول یا معیوب گردد که بطور دایم مانع اجرای وظیفه شود" از تمام مواد قانون انتخابات.
کاندید شدن و کاندید کردن حق اشخاص دارای معلولیت است که در برخورداری بدون تبعیض آن در ماده 22، 33، 53، 84 قانون اساسی، ماده 1 و 15 قانون حقوق و امتیازات اشخاص دارای معلولیت، ماده 29 کنوانسیون حقوق اشخاص دارای معلولیت، ماده 6 کنوانسیون منع ماین های زمینی، ماده 5 کنوانسیون منع مهمات خوشه ای تأکیده شده است.
معلولیت هیچ وقتی ناتوانی نبوده و نیست و اشخاص دارای معلولیتی زیاد در جهان وافغانستان بوده اند که وظیفه و پوست های مهم سیاسی را پیشبرده است.
محروم کردن بخشی از جامعه برمبنای معلولیت و تفاوت کدام مبنای حقوقی ندارد بلکه خود نشان دهنده درک نا درست و نا متناسب به زمان از معلولیت بوده و همچنان رعایت نکردن موازین حقوق بشری اشخاص دارای معلولیت نشانه عدم پابندی آنان به تعهدات ملی و بین المللی افغانستان در عرصه معلولیت است.
و مهمتر از همه در اسلام می بینیم که عبدالله ابن ام مکتوم با وجود داشتن معلولیت بینایی (معلولیت بینایی از نوع معلولیت های شدید است) چند بار در جریان غزوات حضرت محمد (ص) جانشین پیامبر بزرگ اسلام گردیده بود. 
دست اندرکاران به جای پرداختن به تفویض کرسی بر مبنای معلولیت بهتر خواهد بود که زمینه های حضور و مشارکت آنان در یک روند انتخابات آزاد ، شفاف و قابل دسترس را فراهم نماید و همچنان قبل از رفتن به طرف رقابت های انتخاباتی و نامزدشدن مراکز اخذ کارت رای دهی و مراکز و محلات رای دهی را در روز تدویر انتخابات مهیا و مناسب به نیازمندی های اشخاص دارای معلولیت بسازند، نه اینکه ما به مسوولیت اصلی خود که همانا فراهم سازی زمینه انتخابات و مشروعیت دهی نظام با حضور گسترده همه اقشار است سر باز زده به موضوعات عامیانه، غیر حقیقی وغیر اکادمیک که یک پندار نادرست از معلولیت است، بپردازیم، اگر عوام الناس گاهی چنین چیزی را مطرح می کند گفته می توانیم که آنان از توانمندی های اشخاص دارای معلولیت اطلاع چندانی ندارند ولی  مطرح شدن چنین موضوع از جانب کسانیکه ادعای فهمیدگی، لیاقت ، مدیریت و تجربه را دارند بدور از انتضار است، پیشنویسان قانون درکمیسیون منحیث تفسیر کننده مواد 33 قانون اساسی که زمینه مشارکت اتباع افغانستان از حق رای دادن و انتخاب شدن را فراهم کند ولی برعکس پرداختن و توسل به موضوع کهنه و غیر واقعی جای تأمل و پرسش جدی را دارد.


پیشنهادات دیگر به کمیسیون مستقل انتخابات جهت حصول اطمنان از تأمین حقوق بشری اشخاص دارای معلولیت 
1.      شامل نمودن موضوعات حقوق اشخاص دارای معلولیت و چگونگی برخورداری حق انتخابات آنان در بسته های آگاهی دهی کمیسیون انتخابات 
2.      ایجاد یک واحد معلولیت در جمع تشکیلات کمیسیون مستقل انتخابات مانند ایجاد واحد جندر 
3.      شامل شدن حداقل یک شخص دارای معلولیت واجد شرایط در جمع کمشنران کمیسیون مستقل انتخابات بمنظور تطبیق ماده 22 قانون حقوق و امتیازات اشخاص دارای معلولیت مبنی براستخدام حداقل 3% کارمندان ادارات از اشخاص دارای معلولیت  و همچنان پرنمودن خلا تخصصی و مسلکی عرصه معلولیت بمنظور پیشبرد حقوق اشخاص دارای معلولیت در جریان برنامه ریزی و اطمنان از بهره مندی  حق اتخابات آنان
4.      تطبیق ماده 22 قانون حقوق و امتیازات اشخاص دارای معلولیت مبنی بر استخدام حد اقل %3 واجدین شرایط کار در ادارات دولتی در تمام سطوح اداری و منابع بشری کمیسیون مستقل انتخابات 
5.      قابل دسترس ساختن و اولویت در انتخاب اماکن قابل دسترس مراکز رای دهی برای استفاده اشخاص دارای معلولیت در جریان تدویر انتخابات 
6.      قابل دسترس ساختن  مراکز اخذ توزیع کارت راهی دهی
7.      تلاش برای ایجاد و فراهم سازی سهولت های خط بریل و زبان اشاره برای جامعه ناشنوایان و نابینایان جامعه معلولیت بمنظور استفاده از حق رای دادن و انتخاب شدن آنان
8.      دادخواهی مشترک با سایر نهادهای برای ایجاد قانون خط بریل و زبان اشاره
9.      راه اندازی تحقیقات و مطالعات برای مشارکت بیشتر و مؤثر اشخاص دارای معلولیت در روند انتخابات
10. علاوه کردن معلولیت در دیتابیس رای دهی که در آینده دیده شود که چه مقدار اشخاص دارای معلولیت در روند انتخابات شرکت کرده اند.

هیچ نظری موجود نیست: