صفحات

۱۳۹۳ خرداد ۱۴, چهارشنبه

خواست های جامعه معلولیت از جمهوری اسلامی افغانستان

کمیته دادخواهی حقوق اشخاص دارای معلولیت که متشکل از 15 نهاد ملی و بین المللی عرصه معلولیت بوده در راستای تآمین حقوق بشری و اساسی همه کتگوری های اشخاص دارای معلولیت (فزیکی، نابینایان، ناشنوایان، ذهنی و مختلط) فارغ از نوع و علت آن همواره دادخواهی و فعالیت های جدی و دوامدار نموده است. اشخاص دارای معلولیت یک کتله میلیونی بوده که با موانع و مشکلات گوناگون اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، خدماتی ، سیاسی و کاریابی در کشور روبرو بوده است.  
در گذشته ها همواره یکی از جدی ترین مشکلات فرا روی حضور، مشارکت و شمولیت مؤثر و کارای اشخاص دارای معلولیت  برخورد غیر تخصصی و مسلکی، عاطفی و خیراتی و غیر فراگیر بودن پدیده معلولیت بوده که به نیازمندی های اساسی آنان توجه جدی نشده بلکه آنانرا بیشتر با رویکرد ترحمی دیده اند، حال آنکه اشخاص دارای معلولیت دارندگان حقوق اند نه گیرندگان خیرات. این رویکرد ترحمی برای جامعه معلولیت کار ساز نبوده و نیست بلکه راه حل اساسی بهبود وضعیت زندگی اشخاص دارای معلولیت در جامعه با رویکرد حقوقی ، قانونی ، تخصصی و ایجاد سیستم محور ممکن بوده می تواند که با جدیت تمام از جانب مسوولین امور بعنوان مسوولیت و مکلفیت مورد پیگیری قرار گیرد.
کمیته دادخواهی حقوق اشخاص دارای معلولیت بصورت اختصار خواست عمده ی خویش را خدمت جلالتمآب محترم محمد یونس قانونی مقام معاونت اول ریاست جمهوری اسلامی افغانستان ذیلاً پیشنهاد می نماید.
1.      تخصیص 1.5% عواید ملی به برنامه های: توانمند سازی، شمولیت، حمایت های اقتصادی و شغلی، بازتوانی فزیکی ، آموزش برای همه کتگوری معلولیت، آگاه دهی، هماهنگی، ظرفیت سازی و ارتقای ظرفیت اشخاص دارای معلولیت.
2.      ایجاد یک وزارت / اداره مستقل، با صلاحیت ، متخصص، پاسخگو و گزارش ده  برای اشخاص دارای معلولیت در تشکیلات حکومت  
3.      ایجاد مراکز آموزشی و فرصت های تعلیمی و تحصیلی برای همه کتگوری اشخاص دارای معلولیت مانند نابینایان، ناشنوایان، معلولیت های ذهنی و فزیکی
4.      راه اندازی برنامه های وسیعی آگاهی دهی از طریق نشرات عامه و خصوصی برای همه کتگوری های اشخاص دارای معلولیت و از جمله نشر برنامه ها بزبان اشاره
5.      ایجاد فرصت های شغلی، کاری یابی و زمینه های بازار کار و تولید برای همه کتگوری های اشخاص دارای معلولیت
6.      ایجاد، تصویب و تعدیل قوانین برای تآمین حقوق اشخاص دارای معلولیت و شامل نمودن تمام موارد میثاق حقوق اشخاص دارای معلولیت  و سایر اسناد بین المللی معلولیت در قوانین و اسناد ملی.
7.      فراهم کردن قابلیت های دسترسی برای همه کتگوری های اشخاص دارای معلولیت در انتخابات های بعدی در کشور
8.      در صورت تعدیل قانون اساسی حمایت از شامل نمودن موارد وسیع و همه جانبه مبتنی بر رویکرد حقوق بشری برای همه کتگوری اشخاص دارای معلولیت بدون در نظرداشت علت و نوعیت معلولیت.  
9.      حمایت از بهره مندی کامل حقوق بشری اشخاص دارای معلولیت بمنظور تطبیق، نظارت و گزارش دهی از قانون حقوق و امتیازات اشخاص دارای معلولیت و میثاق حقوق اشخاص دارای معلولیت و سایر اسناد بین المللی حقوق بشری اشخاص دارای معلولیت
10.  توجه یکسان و متناسب به نیازمندی های همه کتگوری های اشخاص دارای معلولیت در مناطق شهری و روستایی به شمول زنان و کودکان دارای معلولیت  
11.  حمایت از موضوع معلولیت منحیث پدیده همه شمول و فراگیر که همه ادارات در حصه خود مکلف به رعایت و تطبیق آن است و در ادارات خود برای آنان برنامه داشته باشند.
12.  حمایت و تلاش برای دسترسی اشخاص دارای معلولیت به حقوق شان و بخصوص دسترسی به عدالت و حکومت داری خوب
13.  ایجاد و اصلاح سیستم عدلی و قضایی و پاسخگو بودن نهادها به نیازمندی ها و تأمین حقوق اشخاص دارای معلولیت در ارگان های عدلی
14.  تلاش برای قابل دسترس ساختمان اماکن عامه و در نظر گرفتن رهنمود ها و معیارهای دسترسی فزیکی در تمام تآسیسات ساختمانی تازه تآسیس دولتی و مناسب سازی اماکن عامه غیر قابل دسترس.
15.  ارایه گزارش منظم و بموقع از تمام کنوانسیون ها بخصوص کنوانسیون حقوق اشخاص دارای معلولیت
16.  تلاش برای تقویه ظرفیت سازمان های و نهادهای خود اشخاص دارای معلولیت 
17.  شامل نمودن و اولویت دادن به اشخاص دارای معلولیت واجد شرایط و متخصص در تمام برنامه های مرتبط به معلولیت
کمیته دادخواهی حقوق اشخاص دارای معلولیت
کابل
13 جوزا 1393 


نوت: این متن توسط آقای علی محبتی به نمایندگی از کمیته دادخواهی حقوق اشخاص دارای معلولیت در ملاقات با محترم یونس قانونی معاون اول رییس جمهور به 13 جوزا 1393 در کاخ صدارت عظمی  برگزار شده بود، بخوانش گرفته شد. 

هیچ نظری موجود نیست: