صفحات

۱۳۹۸ آذر ۱۲, سه‌شنبه

روزی برای رهبری و شمولیت فراگیر


روز جهانی اشخاص دارای معلولیت فرصتی است تا باردیگر بر بهره مندی برابر حقوق بشری آنان تأکید کنیم. از زمان آغاز این روز جهانی الی اکنون شعارهای مختلفی همه ساله برای این روز توسط سازمان ملل متحد مشخص می شود. انتخاب شعار در گام نخست، برجسته سازی موضوعی است که در سال پیشرو باید به آن پرداخته شود. و همزمان بمعنای آن است که دولت ها و سایر نهادهای مسوول الی سال بعد متعهد می شوند تا زیربناهای تطبیق شعار را بصورت همه جانبه برنامه ریزی کنند.

شعار سال های اخیر بیشترین تأکید بر شمولیت کامل و مؤثر اشخاص دارای معلولیت در اهداف توسعه پایدار دارد. به همین دلیل، در سال های پسین بخشی از اهداف توسعه پایدار با در نظرداشت سهم، نقش و مسوولیت های اشخاص دارای معلولیت و فراهم سازی زمینه بهره مندی آن توسط دولت ها بیشتر از پیش نمایان می گردد.
شعار جهانی امسال تأکید بر شمولیت و نقش رهبری خود اشخاص دارای معلولیت در اهداف توسعه پایدار دارد. توسعه پایدار زمانی تحقق می یابد که اشخاص دارای معلولیت نقش محوری و تصمیم گیرنده خود را از ابتدا الی ختم برنامه بصورت مؤثر و کارا بازی کنند؛ چون آنان تنها مستفید شونده این بخش نیستند، بلکه بازیگر کلیدی روند توسعه اند.
اشخاص دارای معلولیت زمانی می توانند نقش و مسوولیت همگانی و کلیدی اش را در برنامه ریزی، تطبیق و نظارت از برنامه های توسعه پایدار ایفا کنند که از توانمندی رهبری مسلکی و مسوولانه برخوردار شده باشند. این امر آوانی بدست می آید که مجریان دولتی، غیر دولتی و نهادهای دست اندرکار جامعه معلولیت سیاست های واقعبینانه اجرایی را بصورت همه شمول، درازمدت، تخصصی و برنامه محور روی دست گیرند.
اشخاص دارای معلولیت توانمند، متخصص و متعهد به ارزش های برابری و حقوق بشر می توانند گام های اساسی و همه شمول را برای برخورداری برابر حقوق بشری شان و نیز برای توسعه و آبادانی کشور بردارند. به هر اندازه که اشخاص دارای معلولیت توانمند گردند به همان پیمانه جامعه از توانایی و ظرفیت های آنان مستفید می شود.
بیاییم برای جامعه فراگیر و همه شمول بصورت مشترک دادخواهی کنیم. از توانمندی، ظرفیت و فهم متفاوت استفاده بهینه نماییم. تفاوت ها را ارج نهیم. احترام متقابل، حق برخورداری برابر حقوق بشری و توسعه پایدار برای همه را تقویت کنیم.
روز جهانی اشخاص دارای معلولیت مبارک باد!
نوت: لینک نوشته در صفحه فیس بوک: 

هیچ نظری موجود نیست: