صفحات

۱۳۹۸ مرداد ۳, پنجشنبه

اشخاص دارای معلولیت و ساختارهای تصمیم گیرنده


بلاخره بعد ازماه ها انتظار، حکومت وحدت ملی از انتخاب رییس و اعضای کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان خبر داد. خانم شهرزاد اکبر بعنوان رییس تعیین گردید. این بار، بر خلاف سه دوره قبل حضور اشخاص دارای معلولیت در هیئت رهبری کمیسیون مشاهده می گردد. در گذشته بنا بر هر دلیلی چنین امری در نظر گرفته نشده بود. خانم #بنقشه_یعقوبی به نمایندگی از جامعه معلولیت در ترکیب رهبری کمیسیون مستقل حقوق بشر حضور یافته است. خبر انتخاب خانم یعقوبی برای جامعه معلولیت که سالها برای حضور در سطوح بلند تصمیم گیری کشور مبارزه و دادخواهی نموده است، نهایت خوشحال کننده، امیدبخش و گامی به پیش تلقی می شود. در ساختار جدید رهبری کمیسیون اشخاص متخصص، متعهد و متجرب در زمینه حقوق بشر و جامعه مدنی بوضوح دیده می شود و اما گزینش جدید برای اشخاص دارای معلولیت و به ویژه نهادهای فعال حقوق بشری اشخاص دارای معلولیت یک گام مناسب، فراگیر و مثبت پنداشته می شود.
انتخاب یک کمیشنر دارای معلولیت ثمره سال ها تلاش، فعالیت، دادخواهی و آگاهی دهی فعالین حقوق بشری عرصه معلولیت در کشور می باشد. در گام نخست برای خانم یعقوبی که در کنار سایر همکارانش مسوولیت بزرگ رهبری کمیسیون مستقل حقوق بشر را عهده دار شده است، تبریک باید گفت.

آنچه که این گزینش را دارای اهمیت بیشتر می سازد این است که فردی از جامعه معلولیت به رهبری کمیسیون راه یافته که در درون جامعه معلولیت با تبعیض، آسیب پذیری و موانع بیشتر نسبت به دسته های دیگر معلولیت در زندگی فردی و اجتماعی زیسته است. اشخاص دارای معلولیت بینایی با چالش، موانع و محرومیت های  به مراتب بیشتر و حتی مضاعف در مقایسه به دیگر دسته های معلولیت روبرو بوده اند و تبعیض چندگانه را تجربه کرده اند.
امید است که انتخاب یک کمیشنر دارای معلولیت الگوی باشد برای سایر ادارات دولتی که از توانمندی و ظرفیت اشخاص دارای معلولیت توانمند، متخصص و متجرب استفاده بهینه نمایند. هر اندازه که حضور و ترکیب نهادها فراگیر، متخصص و همه جانبه باشد به همان اندازه ساختارها، برنامه ها و فعالیت ها نهادمند، کارا، نتیجه بخش و پایدار می گردد.
بر جامعه معلولیت است که از حضور خانم یعقوبی با توجه به صلاحیت های حقوقی، اداری و همچنان تجربه، تخصص، تعهد و ظرفیت های فردی وی در سطح رهبری کمیسیون مستقل حقوق بشر بهره داری مثبت، فراگیر و الگوبخش نمایند. حمایت و همکاری جامعه معلولیت بخصوص نهادهای مدنی و حقوق بشری آنان می تواند در نهادینه سازی ارزش های حقوق بشری به ویژه حقوق اشخاص دارای معلولیت در ساختارهای دولتی و غیر دولتی خیلی مهم و حیاتی می باشد. اشخاص دارای معلولیت از فرصت انتخاب ایشان برای دادخواهی فراگیر، مستند، مبتنی بر قانون و حقوق بشر محور برای زدودن موانع گوناگون شمولیت و مشارکت جامعه معلولیت با مساعی هم گام های اساسی و فراگیر را بردارند. حقوق بشر حقوق اشخاص دارای معلولیت، بنا همه با هم برای نهادینه سازی حقوق بشری خویش دست به دست هم داده تا ارزش های همه شمول انسانی بیشتر  توسعه و گسترش یابد. 
قابل تذکر است که از زحمات، تلاش ها و فعالیت های خستگی ناپذیر رهبری پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر به ویژه #داکتر_سیما_سمر که کمیسیون را در هجده ساله گذشته بصورت فراگیر و همه شمول مدیریت و رهبری نمود، تشکر و قدردانی نمود. در جمع کمیسیون های منطقه ی جنوب آسیا، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان تنها کمیسیونی بود که بخش حقوق اشخاص دارای معلولیت در ساختار تشکیلاتی آن ایجاد شده بود و به فعالیت می پرداخت. ایجاد بخش معلولیت بدون توجه و حمایت رهبری قبلی کمیسیون ممکن نبود. در کل، تلاش های داکتر سمر باعث شد که جایگاه کمیسیون منحیث یک نهاد تأثیر گذار، پایدار و قابل توجه تثبیت گردد. فعالیت های کمیسیون در امر ترویج، توسعه و فراگیر سازی مفاهیم و ارزش های حقوق بشری در کشور غیر قابل انکار است.

نوت: این نوشته همچنان در روزنامه اصلاح پنجشنبه سوم اسد 1398 نشر گردیده است. جا دارد که از مسوولین محترم روزنامه قدردانی و سپاس نمایم.
لینک صفحه فیس بوک روزنامه اصلاح:
 https://www.facebook.com/notes/%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A7%D8%B5%D9%84%D8%A7%D8%AD-islah-daily/%D8%A7%D8%B4%D8%AE%D8%A7%D8%B5-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D9%88-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B5%D9%85%DB%8C%D9%85-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D9%86%D8%AF%D9%87/1619745074824570/
منبع عکس: ویب سایت کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

هیچ نظری موجود نیست: