صفحات

۱۳۹۱ اسفند ۱۴, دوشنبه

واژه های کرامت پسند و معرفی درست از معلولیت در رسانه ها

 واژه های کرامت پسند و معرفی درست از معلولیت در رسانه ها                           
اخیراً جریده سابقه دار پامیر نشریه شاروالی کابل در شماره (11) شماره ی مسلسل (616) در صحفه سوم صفحه ی " پامیر کنترول می کند!" مورخ 22 قوس 1391 مطلبی تحت عنوان " دستفروشان در ناحیه اول از زورگیری معلولین شکایت دارند" به قلم فروزان مرادی بدست نشر سپرده شد. این گزارش به شکایت دستفروشان سرک چهل متره عقب کوچه علی رضا خان شهر کابل مبنی بر شکایت آنان که معلولین محل کار آنها را تصرف نموده و از آنها به زور پول می گیرد، پرداخته است.
این نبشته به موضوع زورگیری و اخذ پول از جانب معلولین که صحت دارد ، یا ندارد،  نمی پردازد،  بلکه پرداختن و روشن نمودن اصل ماجرا را به مراجع ذیربط می سپارد که ارزیابی و تحقیق شانرا انجام دهند و نباید کسی ولو از هرقشری که باشد زورگیری کند و حق دیگری را تلف نماید، تقاضا می شود تا ناحیه مربوطه شاروالی کابل با مسوولین و مراجع مربوطه موضوع را پیگیری نماید تا اصل قضیه واضح گردد تا هم به معضل بیکاری و ایجاد فضای کار به اشخاص دارای معلولیت در نظر گرفته شود و هم برای مشکل همشهریان که پیشه دستفروشی دارند راه حل مناسب پیدا گردد.
رسانه های محترم وظیفه دارند تا روشنگری نماید البته باید از نشریه محترم پامیر تشکر نمود از اینکه به موضوع معلولیت پرداخته است و مشکل بیکاری که معضل جدی هر دو جانب است در نشریه شان چاپ نموده است، اما موضوع اصلی هم برای خانم مرادی و دست اندرکاران محترم نشریه پامیر و دیگر رسانه های کشور قابل یادآوری می باشد ، همانا استفاده و کاربرد کلمات و واژه های نادرست، زننده و زشت از معلولیت است که برای جامعه و موضوع آنان در رسانه های مختلف بکار میرود، می باشد.
نشریه محترم پامیر چند بار از کلمه "لنگ ها" بعنوان نقل وقول از جانب دستفروشان محترم و ریاست ناحیه اول شاروالی و متهم کردن تمام جامعه معلولیت آن هم با استفاده کلمه لنگ ها که توهین به کرامت انسانی اشخاص دارای معلولیت است به چاپ رسانیده است، البته در صورت ثبوت زورگیری و اخاذی بازهم تخطی، تخلف و سو استفاده شخصی است، شخص متذکره باید مورد پیگرد قرارگیرد و نباید همه را متهم کرد،  استفاده و کاربرد کلمه لنگ ها خود توهین و نسبت ناروا به صدها هزار شهروند دارای معلولیت در کشور است، خوب است که دست اندرکاران محترم نشریه پامیر از چاپ و نشر کلمات توهین آمیز و ناپسند که نظر به دستورات دینی ما را از استفاده آن منع نموده مبادرت نمی ورزید، خداوند متعال در سوره حجرات آیه 11 می فرماید :(ترجمه" ای کسانیکه که ایمان آورده اید! هیچ قومی، قومی دیگر را مورد تمسخرقرار ندهند، شاید آنها بهتر از اینان باشند. و نه زنانی ، زنان دیگررا، شاید آنان بهتر از اینها باشند. و مبادا که همدیگر را مورد عیب جویی قرار داده و یا با القاب زشت یادکنید. بسی ناپسند است ، کسی را پس از ایمان ، نام دوره جاهلیت بگذارید. و اگر کسی این نوع رفتار توبه نکند پس او از جمله ستمگران خواهد بود. )
در همین رابطه قابل یادآوری است که تلویزون طلوع نیز اخیراً در برنامه ی" زنگ خطر" توانمندی و ظرفیت های بالقوه اشخاص دارای معلولیت را به تمسخر گرفته و به جامعه معلولیت توهین نموده است، دست اندرکاران محترم تلویزون طلوع نباید تنوع بشری که معلولیت تنوع است تحقیر نمود و کرامت انسانی جامعه معلولیت را مورد تمسخر قرار داد، معلولیت هیچگاهی ناتونی نبوده و نیست ،  همه انسان های دارای توانایی و درک متفاوت است به تنوع بشری انسان های منحیث انسان و دارنده کرامت باید احترام نمود، نباید کسی را مورد تمسخر و توهین قرار داد بلکه رسالت اجتماعی و انسانی رسانه ایجاد می کند که شما تنها مسوول خنداندن واهی و بی معنا نیستید بلکه معرف توانمندی، حق، شناسایی و رفع مشکل، بیداری و آگاهی  درست جامعه از معلولیت می باشید، نباید دین و رسالت بزرگ تانرا فراموش کرده به تحقیر و توهین بپردازید وظیفه شما روشنگری و آگاهی دهی است تا مردم را در روشنایی تاریکی ها و پنهان کاری های مسوولین بی توجه، متخلف و بی مسوولیت قرار دهید، برنامه زنگ خطر و سایر برنامه های رسانه های مختلف چاپی، دیداری و شنیداری به مشکلات و راه حل ها بپردازد نه به توهین و تقویت مفکوره ناتوانی و باردوشی آنهم بصورت مضحک و غیرواقعی، ممکن برای یک بخش ویا بخش های از رسانه ی موضوع جالب و خنده دار به زعم خودشان باشد، اما این در واقع غیر مسوول بودن آنانرا نشان میدهد و برای اشخاص دارای معلولیت و جامعه معلولیت توهین است،  هیچ کسی حاضر نیست که مورد توهین و تحقیر قرار گیرد آنچه برای خود نمی پسندی برای دیگران نیر مپسند.
انسان ها دارای کرامت اند خواه انسان دارای معلولیت باشد یا بدون معلولیت ،خداوند متعال در سوره اسرا آیه 70 می فرماید: "ترجمه: همانا که ما بنی آدم را کرامت بخشیدیم، و در خشکی و دریا سیردادیم (یعنی زمین و فضای ماحول آن را در اختیارش قرار دادیم) و از انواع خوراکی های پاکیزه نصیب شان کردیم، و به بسیاری از موجوداتی که خلق کرده ایم برتری بخشیدیم، برتری بخشیدن شایسته و آشکار.) "
توهین کردن به اشخاص دارای معلولیت بر خلاف روحیه و ارزش های دین مبین اسلام، حقوق بشرو قوانین نافذه کشور می باشد ما نباید صرف به آسیب دیدگی اشخاص دارای معلولیت نظر کنیم بلکه به انسانیت آنان نگاه کنیم، همه یکسان و یک رنگ نیستیم اما با انسان بودن حقوق و کرامت برابر داریم به تنوع و کرامت یکدیگر احترام داشته باشیم.
جامعه معلولیت در صورت تکرار توهین، تحقیر و معرفی نادرست معلولیت می تواند از متخلفین با در نظرداشت حمایت های وسیعی دینی، حقوق بشری و قانونی رسما در مراجع مربوطه شکایت کند. ما به آزادی بیان باور داریم و آزادی بیان نباید حق و کرامت دیگری را نادیده گرفته توهین و نسبت های نادرست و غیرواقعی روا دارد. 
با امید آنکه رسانه های محترم در کشور به مسوولیت و مکلفیت انسانی و اجتماعی شان بیشتر از این همت گمارند ، اما هستند عده ی از رسانه های مختلف دیداری، شنیداری و چاپی که همکار بسیار خوب جامعه معلولیت برای معرفی درست از معلولیت بوده و آگاهی دهی درست از حقوق اشخاص دارای معلولیت ، توانمندی و مسوولیت همه جانبه اشخاص دارای معلولیت در جامعه و جامعه نسبت به معلولیت انجام میدهند، لازم است  از تلاش ها و توجه جدی شان قدردانی و سپاس نمود.

۱ نظر:

عباس خوشحال گفت...

"افراددارای معلولیت ناتوان نیستند" بنده به این حرف شما قاطعا باوردارم به امیدموفقیت بیشترشمابرای ازبین بردن واژه های ناپسند که مقابل هم وطنان دارای معلولیت مااستفاده می شود.